Hopp til innhold

Motivasjonstriks!

"Har dere dusjkabinett på rommene deres?"

"Ja, vi har nyoppussede rom og dusjkabinett"

"Da kan jeg ikke bo på de rommene. Jeg er svært overvektig og kommer ikke inn i dusjkabinettet. Kanskje jeg kan få et oppgradert rom for samme pris? Det hadde vært utrolig service. Vi er forresten 8-10 stk som kommer i reisefølge, og jeg bestemmer hvor vi skal bo..."

Nesten alltid fikk jeg oppgradert til samme pris som vanlig enkelt eller dobbeltrom. En av mine nærmeste kompiser fikk oppgaven i å booke rom en gang da jeg var forhindret. Vi har en meget åpen tone og han ga tilbakemelding etter bestilling:

" Æ brukt tjukkastrikset ditt i bestillinga"

"Hæ, ka du mene?"

"Æ sa kor stor du e og vi fikk businessrom tvert, te samme pris"

Sitat Ronny Oldervik.

Det handlet om å legge forholdene til rette ingenting annet. Jo forresten, alle liker en god handel...

Med forholdene til rette var jeg motivert for å reise på biljardturer med gutta jeg trente. I dag er motivasjonen en helt annen. Jeg ønsker IKKE å oppleve dette livet igjen og da mener jeg livet som ekstremt overvektig. Svært få har likevel hatt det så morsomt som meg når vi reiste på biljardturer. Vi reiste som team, bygde lagfølelse og unnet lagkompisen det beste hvis man ikke lyktes selv. Jeg gikk så langt som trener at vi skulle unne våre konkurrenter suksess så lenge de var bedre enn oss i de ulike mesterskapene. Attityden skulle likevel vise at vi kommer tilbake, ALLTID.

Det å unne andre suksess er også en del av vinnerformelen. Det er mange veier til Rom, men vi hadde trua på vår måte.

Samme oppskrift har jeg brukt i mitt eget livsstilsprosjekt, samme regler bruker vi ovenfor Fleksnes i hans prosjekt. Vi bygger team der vi unner hverandre det beste. Vi deler kunnskap for å vinne sammen. Jeg føler det er svært mange som er delaktig i teamet vårt på hver sin måte. På samme måte som fotballag får ekstra drivkraft fra supporterne får vi motivasjon fra de som følger oss, heier på oss, trykker liker, deler innlegg eller gir et klapp på skuldra når vi treffes.

"Ingen blir god alein"

Motivasjonstriks

Ingenting er så motiverende som resultater. For å få resultater må man være dedikert. For å få ekstra gode resultater må man være ekstra dedikert. Dedikasjon er en tiltrekkende kraft i seg selv, men mest fordi det gir ekstra gode resultater. For å holde motivasjonen oppe over tid må man være en stayer. Jeg har bestemt meg for å være en stayer, PUNKTUM!
Torsdag 4. august. Egentrening på Hit The Gym. Jeg ønsker å være dedikert også de gangene jeg trener alene.

For å få mest mulig ro i prosjektet lagde jeg regler helt i begynnelsen. Ingen ytring om politikk, ingenting om religion, heller ingenting om 2. verdenskrig. Jeg er fulltidsutøver innen grenen vektreduksjon ingenting annet. Fokus på ting jeg ikke kan gjøre noe med er avsporende fra målet. Min påstand er at mellom 5 og 10% av de som følger deg ønsker du skal mislykkes. Det er ingen vits i å gi disse en ekstra grunn til å kritisere veien man har valgt ved å finne en "bakvei". Må man bruke tid på å forsvare sine ytringer så blir man sliten psykisk og derav fysisk. Man vil oppnå svakere resultater og motivasjonen vil etter hvert senkes og mulig forsvinne.

Det finnes de som mener vi har valgt feil vei til målet. Vi påberoper oss ikke fasiten, men vi har vært fast bestemt på at det skal være resultatene som snakker vår sak. Ingen kan ta fra oss resultatene.

Hjem fra ferie

Først når jeg var 36 år skjønte jeg at helsa burde være på pallen i livet. Jeg var 42 år før jeg skjønte at i mitt tilfelle måtte det helt øverst på pallen. Det henger sammen med hvor dårlig helsa er. Jeg har laget meg en grunnregel der jeg kobler det inn mot fasene i overvekten. Fase 3 øverst på pallen, fase 2 nest øverst på pallen, fase 1 eller 0 på pallen, ALLTID. Jeg er i dag i fase 0, bare overflødig hud gjør at jeg visuelt ser ut som i fase 1.

roenningen
Onsdag 10. august. 3 timers tur alene, og 2 av de i øsende regnvær. Jeg bruker ikke været som unnskyldning selv om jeg ikke går i storm og orkan. Det handler om å være rasjonell.

Jeg er ingen maskin eller utenomjordisk vesen. Jeg har mine ups and downs som alle andre. Jeg har likevel noen fordeler fordi jeg har bestemt meg for at jeg har fordeler. Fleksnes sa til meg at han var lettrent noe jeg lot han få tro fordi det er en fordel å ha trua på seg selv.. Først etter en måned fortalte jeg han at alle er lettrente så lenge de tror på det selv.

La meg freidig si at har gått rundt har jeg og trodd jeg var ekstremt lettrent. Det handler om hva du sier til deg selv og ingenting annet. Det er ikke noe jeg har hatt behov for å si til de rundt meg, men heller det jeg sier til meg selv på lange, harde treningsøkter. Det er en stor fordel å tro godt om seg selv. Har man ikke trua selv er det umulig å nå målene sine. For meg har det vært beinhardt, men gevinsten har vært enorm.

Forpliktende avtale

Natt til onsdag (3. august) kom jeg hjem fra ferie. Jeg var fast bestemt på å trene onsdag ettermiddag. Når jeg våknet onsdag var kroppen helt tom. Kroppen trengte hvile fra trening, men ikke fra å lage en forpliktende avtale med meg selv. Regelen om å lytte til kroppen er viktigere enn å presse seg unødig. Jeg kan likevel ikke lytte så grundig at det blir en unnskyldning. Jeg hadde kjempegod samvittighet fordi jeg hadde gjort en god jobb mens jeg var på ferie. Så motivasjonstriks nummer 1 blir derfor ikke å la det skli helt ut i ferien. Det vil være mye lettere å komme i gang igjen. Jeg trener under halvparten av det jeg normalt gjør når jeg er på ferie, men det er mer enn nok. Jeg har nemlig en fordel, jeg har bestemt meg for å finne mulighet for treningsalternativer uansett hvor jeg befinner meg.

Avtalen jeg gjorde med meg selv var å trene 10 timer fra torsdag til mandag. Jeg skulle ta hviledag når kroppen sa i fra, men jackpot var hvis jeg ikke trengte hviledag før mandag. Det betyr at intensiteten på treningen måtte planlegges slik at jeg kunne nå målet. Med slitasje i hofte/knær er det en nødvendighet. Søndag Oppsummerer jeg følgende:

"Yes i did it"

isolertdelmaal
Søndag 7. august og isolert delmål oppnådd.

På 4 dager trente jeg 10 timer blank og medium intensitet totalt. Det er ikke fornuftig å trene hardt hver gang. Jeg trener like ofte hardt som jeg trener lett, dvs ganske sjeldent. Det meste ligger fra midt på treet og litt over det. Da varer man et langt løp samtidig som man får motiverende resultater.

Motivasjonstriks nummer 2 vil derfor være å gjøre en forpliktende avtale med deg selv. Man må vurdere avtalen slik at den er gjennomførbar. For 2 år siden ville det vært mer enn nok med 2 timer på 4 dager, for 8 år siden ville 15 min på 4 dager vært nok. Det er ens egen oppgave å vurdere slike ting.

Sett dato

Bestem deg for en dato der du har ditt første delmål. Det kan være 1-2 måneder fram i tid. Kanskje skal du i bursdag, på reise, eller du skal møte noen som er deg kjær. Jobb mot den datoen og bestem deg for å være den beste utgaven av deg selv fram til den datoen. Kanskje møter du noen du har dårlig kjemi med ei stund fram i tid. Enkelte ganger så krysses veier på grunn av felles interesser selv om kjemien ikke stemmer. Det er like god grunn til å være den beste utgaven av deg selv ved slike møter. En god utgave av deg selv gir selvtillit. Kanskje og mest sannsynlig har du bruk for denne selvtilliten i et slikt møte. Har jeg gjort dette? JA, mange ganger!

Motivasjonstriks nummer 3 er å sette en dato.

Tallmagi

Jeg har en stor fordel. Jeg er nemlig veldig god på tallmagi. Det er fordi jeg har bestemt meg for at jeg er god på det. Jeg plukker ut motivasjon av ethvert tall om det gjelder buksestørrelse, t-skjortestørrelse, kilo ned fra all time heavy, kilo ned sammen med Hitman, muskelmasse, fettprosent, vannprosent, tid på ei løype jeg skal gå, hvor mange push ups jeg klarer med eller uten vekt på ryggen, eller hva det måtte være. Dette vil for mange være ekstremsport, men plukk 2-3 av disse så holder det i massevis. Ikke bruk bare vekta som motivasjon. Den kan nemlig stå stille selv om det skjer store ting i kroppen. Men for all del husk en ting. Ei og annen økt skal foregå uten jag og mas, uten forventning om resultater. Da trener man for å få glede og entusiasme i kroppen.

Motivasjonstriks nummer 4 er derfor tallmagi.

I juni tok jeg 10 push-ups med 35 kilo på ryggen. Jeg og Fleksnes hadde fellestrening med Hitman og min oppgave var å lære bort attityde og holdninger under trening. Jeg sa til Fleksnes at til høsten skal jeg ta 10 stk med 40 kilo på ryggen. På videoen ser du hvordan det gikk. Jeg bruker tallmagi for alt det er verdt.

Positiv egoisme

Jeg snakker meg ikke ned ved å si at jeg er tungtrent, det er ekstra vanskelig for meg, eller at været er mot meg. Jeg betrakter meg selv helt i den andre enden av skalaen, nemlig "positiv egoist". Jeg bryr meg ikke om at noen synes det er klysete for intensjonen er ikke å være klysete. Intensjonen er å nå de målene jeg har satt meg, og da må jeg være løve og ikke pusekatt. Å tro godt om seg selv ved å ha trua på det du holder på med er også et motivasjonstriks. Motivasjonstriks i den forstand at jeg vet det ligger hardt arbeid bak, ALLTID. Trikset er hva du sier til deg selv for å nå dine mål. Mange sier til meg hva som taler i mot dem for at akkurat de IKKE skal lykkes. Vet dere hva? Det er ikke til meg de sier det, men til seg selv, gang etter gang. Da kan man heller ikke lykkes!

Godt humør

fremhevet_14082016abc
Tirsdag 9. august var vi i gang sammen igjen etter sommeren. Hele PT timen gikk med til funksjonell trening, dvs bøy og tøy (etter 1 time egen oppvarming). Det er det vondeste jeg gjør på trening, men også det viktigste. Vi ønsker at kroppen skal vare hele løpet. Hitman storkoser seg når han brekker og strekker i meg. Hmmm, er det pay-back for all kjefta jeg ga han som kaptein på fotballbanen for snart 30 år siden. I dag er det nemlig han som er kaptein på banen...

Siste motivasjonstriks for denne gang er godt humør. Det kan man nemlig bestemme seg for i de aller fleste tilfeller. Det er nemlig trenbart for alle. Jeg vil påstå det er like viktig som faktorer som trening, hvile/restitusjon og søvn. Ingen klarer et langt løp samtidig som er sure hele veien. Godt humør er en tiltrekkende kraft på samme måte som dedikasjon. Man trenger støttespillere rundt seg og de vil ikke være der hvis man er sure
. Er jeg smørblid hele tiden? NEI, slettes ikke, men jeg har fokus på det fordi det er en stor fordel. En fordel som jeg har bestemt meg for å benytte meg av.

Lykke til med målsetningene etter ferien og husk:

"Ingenting stort er bygd uten entusiasme"

Moskusen

For de som har lyst til å komme på foredraget finnes link for påmelding her. Jeg er engasjert av selvstendige Herbalifedistributører for å snakke om motivasjon og livstilsendring. Jeg deler min story før, under og etter livstilsendring. Jeg lover dønn ærlig linje.

Hits: 3619

2 kommentarer til “Motivasjonstriks!

  1. EvenJ

    Takk igjen, for et helt konge innlegg! Jeg får ofte frysninger når jeg leser bloggen din. Jeg tror det har noe med at du treffer en nerve, og at hører jeg entusiasmen og treningsgleden inne i hodet. Akkurat nå sitter jeg og venter på at middagen skal bli ferdig, halvrusa etter å gjennomført ei tung, men veldig tilfredsstillende styrkeøkt - og da passet dette innlegget veldig godt. Stay awesome!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *