Hopp til innhold

Nyttårsforsett?

På nyttårsaften for litt over et år siden satt jeg hjemme alene og planla rammene for 2015. En ting som var sikkert var at jeg ønsket å slå min gamle treningsrekord fra 2010 på 458 timer. Jeg tjuvstartet fjoråret 30. desember, og sa til Hitman at det skulle telle i treningsåret 2015. Jeg liker å ligge i forkant for å nå de mål vi har satt oss. Når jeg oppsummerte 29. desember 2015 så lød fasiten på 607 timer og 15 minutter med stor variasjon på både trening og intensitet. Det går ikke å trene hardt hver gang og heller ikke hver dag. Fjoråret inneholdt 282 treningsdager fordelt på ca 300 økter. Det er viktig å lytte til kroppen og gi den hvile imellom. Når det er sagt så går det heller ikke an å hvile seg til resultater.

I 2015 gikk jeg ned ca 51 kilo. 117 kilo er borte siden "all time heavy". Hvis treningen var den eneste løsningen så betyr det 85 gram borte pr time trening. Så enkelt er det dog ikke. Satt på spissen så henter man "grammene på trening og kiloene på kjøkkenbenken". Det er den filosofien jeg bruker når jeg tenker langsiktig.

"Tren aldri så hardt og mye, og slurv med kostholdet så oppnår du maks uavgjort"

Trening bringer så uendelig mye bra med seg. En mer funksjonell kropp, sterkere hjerte, sunnere organer og ikke minst overskudd, godt humør og entusiasme. Av trening blir man mer løsningsorientrert og tar oftere de riktige valgene. Trening gjør mer intelligent er min påstand. Trening inspirerer også til et sunnere kosthold. Man har mer lyst på sunn mat etter trening. Det faller seg liksom naturlig. Hva har man derimot mest lyst på dagen etter fest?

Mitt kosthold består av mest mulig reine produkter samt masse grønnsaker. Jeg unngår mest mulig sukker og mel.

"Det skal så minst mulig på emballasjen. I fisk er det fisk og i kjøtt er det kjøtt og ikke masse annet som blandes inn"

Sitat Hitman.

fremhevet03011650prosent
Fra 4. juledag. Skogstur i 2 timer 50 min sammen med Pål Nyheim og Haakon Gussiaas. 14 minus ved Granåsen med det hindret ikke en deilig tur.

Skal man oppnå resultater innen vektreduksjon må man være villig til å ofre noe. Alt for mange tror det holder med 2-3 treningsøkter i uka så kan man spise snacks, sjokolade, pizza og øl i helgene og fortsatt gå ned. Det regnestykket går ikke opp. Det ligger alt for mye kalorier i disse produktene til at det lar seg gjøre. Jeg må trene rimelig hardt i 3 timer for å "ta igjen det tapte" ved å spise meg mett på pizza istedenfor f eks kylling eller laks, egg og salat. Legg på litt sjokolade og snacks i tillegg så "spises" treningsinsatsen opp rimelig fort.

Jeg er ingen fanatiker, men så lenge jeg ønsker å gå ned i vekt så unngår jeg konsekvent disse produktene. Når målene er nådd så ser jeg for meg å spise f eks pizza eller hamburger ca 1 gang i måneden, akkurat slik som Hitman. Sjokolade bør jeg holde meg helt unna da det er min avhengighet.

Trening!

Alt for mange skylder på tidsklemma når de ikke får gjort treningen de egentlig har planlagt. Det handler om prioritering. Ofte blir trening satt på sisteplass av dagens kanskje 7-8 gjøremål. Bestem deg for å sette trening lenger opp på lista og opplev at du kommer til å få gjort alle gjøremål fordi du får mer overskudd. Verdens travleste mann er sannsynligvis Barack Obama. Jeg har lest at han trener minimum 45 min hver dag. Det handler om hvor høyt han prioriterer å holde seg i form for å mestre de oppgavene han har resten av dagen. Mr Obama skylder altså ikke på tidsklemma, og da er det vel svært få andre som kan gjøre det? Det handler om å sette av tid til 2, 3, 4 eller flere treninger i uka alt etter hvilke mål man har.

Jula

Denne jula brukte jeg til "å trene" på hvordan livet bør være etter at målene er nådd. Jeg unnet meg ca 20-25% mer kalorier enn når jeg jakter resultater. Det betyr fra 2600-2800 kcal opp til 3200-3400 kcal i snitt i døgnet. Jeg har trent godt, men med noe lavere intensitet enn i "sesongen". For de som ikke er helt inne på kalorier så er det ca 500 kcal i en halv kylling med skinn. 3400 kcal tilsvarer altså nesten 7 halve kyllinger så moskusen er ikke småspist. I jula spiste jeg derimot samme mat som alle de andre rundt meg med unntak av søtsaker selvfølgelig. Ribbe, kalkun og alt tilbehør som er vanlig på et norsk julemåltid, bare litt mindre enn før. Med relativ stor treningsmengde går det fint å spise mye mat så lenge maten er "riktig" og målet er å nulle. Målet har ikke vært å gå ned i vekt i de 10 dagene jeg betrakter som julemodus.

Trening i jula


Nyttårsaften var det klart for rekordforsøk i push ups.

  • Juleaften: Feelgoodtrening Hit The Gym, 2 timer 30 min, medium intensitet
  • 1. juledag: Hit The Gym 1 time 30 min, medium intensitet
  • 2. juledag: Snømåking 30 min, lett pluss intensitet
  • 3. juledag: Hit The Gym 2 timer 25 min, medium pluss intensitet
  • 4. juledag: Skogstur med følge, 2 timer 50 min, medium minus intensitet.
  • 5. juledag: hviledag
  • 6. juledag: Skogstur med følge, 2 timer 15 min, medium minus intensitet
  • Nyttårsaften: Hit The Gym, 3 timer, medium intensitet.
    1. nyttårsdag: Hviledag
  • 2. nyttårsdag: Hit The Gym, 1 time 50 min, medium intensitet.
  • 3.januar: Hit the Gym 2 timer og 10 min medium intensitet.

30desember
30. desember var det klart for ny skogstur.

Totalt 19 timer på de 11 dagene jeg føler hører til i julemodus. Søndag 3. januar venter ny trening på Hit The Gym før hviledag på mandag. Tirsdag 5. januar er jeg i gang med Hitman igjen. Han har nytt treningsprogram klart og jeg gleder meg. Vi jakter siste rest før vi på nytt kan oppsøke kirurgen.

"Vet du hvem Barack Obama er?"

Corleone

Blogglistenhits

Hits: 2331

2 kommentarer til “Nyttårsforsett?

  1. Inga Lill Hubert

    Dette er meget imponerende. Godt jobba og en inspirasjon for en som er helt i startgropa. Som ung var jeg meget sprek, trente 2 timer pr dag i 7 dager. Så ble det giftemål, barn og mye jobbing så trening ķom i siste rekke og det ble til slutt ingenting fordi jeg orket ikke. Nå er jeg mange år eldre og bltt en fysisk utgave som jeg ikke vil være. Jeg har bestemt meg for å ta grep og bli så bra jeg kan.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *