Hopp til innhold

Veieblogg torsdag 19. november!

Da var det altså klart for ny veiedag, og vi skulle få svar på om vår langsiktige strategi betalte seg eller ikke. Uten å vite det sikkert så tror jeg jeg hadde samme følelsen som mange idrettsutøvere har før de går første renn i et mesterskap. De skal endelig få svar på om forberedelsene og oppkjøringen de har valgt har vært riktige. Jeg har brukt Petter Northug i min visualisering uten at jeg egentlig har visst hva som foregår inne i hodet hans i forkant og under mesterskap.

Sånn vektreduksjonsmessig hadde kurven flatet ut utover høsten. Dette er helt sikkert naturlig, og jeg har blitt advart mot dette fra andre som har vært igjennom lignende før. Jeg ønsket å pushe grenser for å bli sterkere mentalt. Forhåpentligvis ville resultatene komme i etterkant. Jeg skapte min egen modell av "helvetesuka" Coachen støttet startegien fullt ut, men hadde noen advarsler i forkant:

"Du må være flink på hvile/restitusjon, unngå forstyrrende elementer, og ikke minst fokuser på søvn. Uten nok søvn og hvile vil det gjøre vondt verre. Kosthold vet du er viktig og hvilke regler som gjelder. Det er IKKE sikkert du får umiddelbare resultater selv om du trener aldri så mye"

Hitman.

Ambisjonen var på 20 timer med høyere intensitet enn tidligere. Jeg klokket inn på 21 timer blank. I ettertid skal jeg innrømme det var beinhardt. Vondt i hele kroppen. Jeg var beredt på å avbryte hvis vi vurderte situasjonen som "too much". Forrige mesterskapsdag trente jeg med vondter allerede fra første sekund og hele økta igjennom. Normalt slipper de taket når endorfinene tar tak i kroppen, men ikke denne gang. Etter forrige mesterskapuke har jeg "sluppet opp" for å bygge overskudd selv om jeg ga alt i denne mesterskapsuka og veiedagen (19. nov).

For over ei uke siden bestemte jeg meg for hviledag før mesterskapsdagen. Planen var å ha overskudd til å knuse på når det virkelig gjaldt. For å trene så lenge som jeg gjør selve veiedagen gjelder det "å lure seg selv" til å føle at man ikke trener så lenge. Jeg tenker et kvarter av gangen, bytter øvelser og steder i lokalet for å få nye inntrykk og ny motivasjon. Er det "kjentfolk" i lokalet lurer jeg de med på en prat slik at tiden går uten at jeg merker det.


Video før trening med Linda På Kroken.

På besøk i Trondheim og for å være fordragsholder på et livsstilsseminar, så var jeg svært offensiv og inviterte Linda På Kroken til å være med på oppvarmingsdelen denne gang. Hun er opprinnelig fra Lillehammer, men nå bosatt i Tromsø. 40 år, eller "førti og et halvt" som hun sier selv. Har drevet med mange ulike idretter og liker å utfordre seg selv. Syklist er det hun har vært lengst. Vært en av de beste syklistene på landevei og terreng i nordnorge i flere år. Har løyperekord fortsatt på et ritt i Tromsø inkludert velt...
Måtte kutte syklinga pga 2 prolapser i ryggen for 2,5 år siden. Startet med Crossfit for ca 2 år siden. Bygde seg saaaakte opp, teknikk og kontroll først! Deltok på "Open" 2015 og ble da "Fittest in Norway" i sin aldersklasse 40-44. Nr 36 i Europa av 460 deltagere. Har trent vektløfting i Crossfit treninga si siden i vår/sommer med distansecoaching av Hitman.

Siste 14 mnd har hun gått ned ca 8 kg fett og bygget 2,5 kg muskulatur på et mindre kaloriunderskudd hver dag, og med fokus på proteiner. Dette er kunnskap jeg svært gjerne vil ta del i, og å få formidlet dette under "treningsrus" er fantastisk. De første 2 1/2 timene ble "lurt unna" på en halvtime.

"Du lure itj en luring"


Videointervju under trening.

Siste 7 dager har jeg trent følgende:

  • Fre 13. nov: Hviledag
  • Lør 14. nov: Skogstur Skaun med trimgruppa 50 min, feelgoodtrening Hit The Gym 1 time 30 min, totalt 2 timer 20 min medium intensitet.
  • Søn 15. nov: Skogstur med følge, 2 timer 35 min, medium minus intensitet
  • Man 16. nov: Skogstur alene, 2 timer 20 min, medium minus intensiet
  • Tirs 17. nov: Egentrening samt PT Hitman, 3 timer 30 min medium pluss intensitet.
  • Ons 18. nov: Hviledag
  • Tors 19. nov: Veiedag, 4 timer 15 min, hard intensitet (totalt).

Totalt 15 timer siste 7 dager. Jeg har trent 557 timer siden 30. desember. Det ble altså 15 timer denne uka, men mesterskapsuke er mesterskapsuke, og da gjelder andre regler.

Resultater

På trening forrige uke gikk det ei "kule varmt" under treninga med Hitman. Vi har begge ambisjoner og han hadde også gjort sine betraktninger. Med en flatere kurve sånn vektreduskjonsmessig så dobbelsjekka han med meg om jeg telte kalorier riktig.

"E du sikker på at du teller riktig nå da?"

"JA, jeg er sikker, ferdig snakka. Jeg veier ikke maten, men jeg er rimelig sikker ja"

"Du bruker mer tid på sosiale aktiviteter nå enn før, det er det vel ingen tvil om"?

Da lyste det av øynene mine. Jeg antar Hitman så "svartauan" i meg. Jeg var i treningsrus og da er jeg ikke nådig. Egentlig ble jeg tatt på senga av det jeg følte var en utidig kommentar der og da. Vi gjorde likevel ferdig treninga med god energi, men på kvelden sendte moskusen ei rakrygget melding til coachen.

" Jeg lever inne i dette prosjektet hver eneste dag. Jeg er superdedikert, men slett ingen maskin. 2 festhelger på 4 måneder viser normalitet i prosjektet. Jeg er ingen utøver du stenger inne på fjellet i åresvis slik de gjør i Kina. Vi har fantastiske resultater sammen og det skal vi fortsette med. Ja, jeg teller kalorier riktig. Jeg har ikke plutselig mistet denne kunnskapen. Jeg velger å tro det som har vært riktig hittil fortsatt er riktig. Du må ha mer is i magen. Du må ha tillit til utøveren din. Jeg har tidligere sagt at jeg varsler deg hvis jeg slurver og det står jeg fortsatt for. Når det er sagt så vil jeg ikke bytte deg med noen. Du er "perfct match" for meg. Jeg gleder meg til hver eneste trening"

Nye øvelser på veiedagen. Fullt fokus!

 

Resultater:

vekta
Bilde av vekta 113.8

Vekt: 113.8 kilo
Vektreduksjon siste 25 dager: 4.0 kilo
Vektredukskjon siste 58 uker: 70,5 kilo
Vektreduksjon siden "all time heavy": 115 kilo.

Denne veiininga førte til et "skred" av resultater på Tanitavekta. Fettprosenten gikk ned fra 26.2% til 24.7%.

fettprosent
Fettprosent 24.7. Med 8-10 kilo løshud er egentlig fettprosenten i realiteten mye lavere.

Den metabolske alderen er nå på 45 år. Altså litt over 1 år mer enn det jeg egentlig er. Det gir meg energi over å tenke på hvilke tall jeg hadde hatt her uten løshuden!

I tillegg nådde jeg mitt fjerde største delmål, nemlig over halvering av kroppsvekt. Jeg har rangert delmålene slik:

1. 99.9 kilo
2. Over 100 kilo ned (128,9 kilo)
3. Komme under 150 kilo
4. Halvering av kroppsvekt (under 114.5 kilo)

Med til historien hører også med at jeg først veide inn til 114.2 kilo etter 3 timer 55 min. Linda var med under veiing. Hun ville se hvordan vi veide sa hun. Jeg er ikke sjenert så det var helt greit. Hitman sa følgende:

"Du har nevnt 113.9 kilo til meg, skal vi gå for den? 10 min til på elipsemaskina så har vi den"

"Vi tar 12 min sa jeg, æ e klar"

Så var det å kle på seg blaute treningsklær, sette igjen vannflaska, og peise på. Linda var med hele siste halvtimen. Da vi gikk ned til siste veiing sa jeg til Linda:

"Jeg dropper underbuksa på denne veiinga så det er opp til deg hva du vil"

"Jeg står over" var det eneste hun sa...

hoyredelavdobbeltbilde
Gleden i øynene mine kan ikke misforståes...

Jeg må tilføye at jeg og Hitman inngikk en avtale før veiedagen. Hvis jeg ikke produserte resultater skulle han få lov til "å ta" meg i bloggen. Hvis det motsatte skjedde så skulle jeg få "ta han". Denne avtalen trigget meg til å gjøre "alt" riktig de siste dagene. Hitman jeg tok deg, men du gjorde jobben din, og det er jeg glad for. Det er knapt 6 kilo igjen til vi føler oss kvalifisert for å møte opp til kirurgen for ny evaluering...

Jeg er stolt over å skrive dagens avslutningspostulat:

"Who dares wins"

Corleone

Hits: 4428

6 thoughts on “Veieblogg torsdag 19. november!

  1. Hilde

    For en fantastisk mann du er!! Moillkose mæ med å les bloggen din. Tipper du motiverer mange på din vei. High five

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *