Hopp til innhold

Veiedag 16. september!

 

Det er tirsdag kveld og dagen før veiedag og nytt "verdenscuprenn". Jeg forbereder meg slik som idrettsutøvere før konkurranse og det trigger meg. Kun helt riktig mat siste 3 dagene, og jeg unngår derfor mat med høyt saltinnhold ( f eks røkelaks og bacon). Saltet binder vann i kroppen og hos en moskus så kan det fort være mellom 1 og 2 kilo. Ingen praktisk betydning for min helse selvfølgelig, men jeg gjør det som motiverer meg for å nå de mål vi har satt oss. Når alt kommer til alt så handler det om motivasjon for å nå mål. Jo råere mål man har, jo høyere må motivasjonen være for å nå de. Alt handler om hvor lenge man kan være motivert. Jeg kan ikke kjøre dette løpet i 10 år. Det er ikke fornuftig. Jeg ønsker god helse ,og det er hovedmålet med dette prosjektet. Jeg var ekstrem i min livsførsel på veien opp mot nærmere 230 kilo, og må derfor gjøre større tiltak enn de fleste for å komme tilbake som "normalvektig". For andre som ønsker å gå ned noen kilo holder det kanskje å gå fra null trim til et par ganger i uka, eller bare kvitte seg med den ene brusen og sjokoladen om dagen. Gjør man begge deler oppnår man selvsagt resultater raskere.


Fra foredrag forrige lørdag. Her forteller jeg om attityde under trening og motivasjon.

Jeg har trent i snitt ca 15 timer i uka de siste 3 ukene. Å øke treningsmengden fra 8-10 timer i uka til 15-16 timer medfører 3 ganger mer tid til restitusjon for meg. Jeg snakker ikke om søvn, men tiden jeg trenger å hvile etter ei økt. Jeg har slitasje i knær og hofte og må prioritere hvile/restitusjon. Etter en times skogstur trenger jeg kanskje ikke hvile så mye i etterkant, men er turen 2 timer så bør jeg ligge i en time og hvile. Blir turen over 3 timer bruker jeg gjerne over 3 timer i senga for å komme meg. Jeg unngår så mye det lar seg å gjøre å gå på både asfalt og betong. Heldigvis er dette bare midlertidig. Når målene er nådd synes jeg det å trene mellom 4 og 8 timer i uka i snitt høres fornuftig ut. Jeg er toppmotivert for å kjøre dette løpet til midten av desember. Dog skal jeg ha muligheten til summetone 3-4 ganger innen den tid. Sett ut fra utgangspunktet er det kort vei til mål. Vi mangler mellom 11 og 14 kilo (før denne måling) før resten må fjernes kirurgisk slik som vi ser det. For meg betyr det kort vei til mål da utgangspunktet betydde nærmere 130 kilo.

Jeg har spist ca 3000 kalorier i snitt (i døgnet) siste 20 dagene. Det er ca 400 kalorier mer enn jeg spiste i vår og inn mot sommeren. Det er stor forskjell på hverdagen med de 400 kaloriene ekstra i døgnet når vi regner inn treningsmengden. 400 kalorier tilsvarer 4 store kokte egg eller 350 gram kokt skinke. Med "god tid" inn mot målene så ser vi det som fornuftig å spise denne mengden så lenge det er riktig mat. Vi ønsker å bevare mest mulig muskelmasse slik at man står bedre rustet til livet etterpå.

Veiedag

Siste 7 dager har jeg trent følgende:

  • Torsdag 10. sept: Egentrening Hit The Gym, 2 timer, medium intensitet
  • Fredag 11. sept: Skogstur samt gressklipping, 2 timer 30 min, medium minus intensitet.
  • Lørdag 12. sept: Egentrening Hit The Gym, 50 min lett+ intensitet.
  • Søndag 13. sept: Hviledag
    Mandag 14. sept: Topptur Bosbergheia, 2 timer 25 min, medium+ intensitet.
  • Tirsdag 15. sept: Egentrening Hit The Gym, 3 timer 5 min, medium+ intensitet.
  • Onsdag 16. sept: Veiedag Hit The Gym. 3 timer 45 min, hard intensitet.

Totalt 14 timer 35 min siste 7 dager. 437 effektive treningstimer siden 30.  desember og trent 209 av siste 257 dager.

Jeg har vært bortskjemt når det gjelder hvem som er, og har vært rundt meg og støttet meg. Ulike PTer av høy klasse har vært involvert på hver sin måte både på Hit The Gym, og ellers rundt omkring fra min ferd i fjor høst. Det betyr mye for motivasjonen min at jeg får møte andre for å hente inspirasjon og motivasjon. Hitman har støttet dette fullt ut, og faktisk bidratt til noen overraskelser i så måte for å piffe meg opp.

Treninger sammen med Emil Weber Meek , Kristine Storrø ( Brummundal), Roy Rolstad (Oslo) Truls-Petter Green Strøm (Horten) har både vært annerledes og utrolig motiverende. Alle økter beinharde og full av entusiasme. Jeg suger til meg kunnskap og energi for å nå de mål vi har satt oss. Neste uke er Hitman tilbake i manesjen, og jeg gleder meg til treninger sammen med han igjen. Han har lovt meg noen artige utfordringer og det bli spennende.

Forrige veiedag gjorde jeg alene, dog med assistanse til veiing. Det var knallhardt mentalt å gjennomføre 3 timer 40 minutter i jakten på gode resultater. Faktisk den hardeste økta mentalt siden oppstart for nærmere et år siden. Fysisk rangerer jeg den økta på 5-6 plass i fysisk utfordring. Jeg fikk følelsen av at jeg gikk 5 mila i Kollen på ski uten hjelp til smøring, uten heiarop, og uten å vite hvordan konkurrentene lå an i forhold til meg. Det ønsket jeg ikke gjøre igjen, i hvert fall ikke 2 ganger på rad. Denne gangen ønsket jeg meg en hare, treningskompis og motivator som fikk meg til å "knuse på" i 3 timer 45 minutter. Det var en storfavoritt til jobben, men ante ikke om det passet for ham å bidra. Han takket ja til oppdraget og allerede flere dager før veiing satte han nærmest sinnsyke øyne i meg hver gang vi møttes på gymmet. Han har begynt å kjenne meg godt og vet jeg elsker motivasjon og inspirasjon litt "utenfor boksen". Tirsdag hadde jeg egentrening i over 3 timer som siste finnpuss før selve finaledagene på onsdag. Helt på slutten når jeg begynte å bli god å sliten kom han mot meg og sa:

"Gleder meg stort til i morgen, og dæven du skal få kjørt deg"

Sitat Karl Erik Overn


Videointervju før trening

Det ligger innbakt i mitt hode at jeg skal ta imot nærmest alle utfordringer med et smil. Jeg skal i ettertid innrømme at jeg lurte på om bondesønnen fra Vestre Spone (ca en halvtime utenfor Drammen) var riktig koblet sammen. Jeg forstod derimot at han tok oppdraget superseriøst, og det ga meg utrolig motivasjon til dagen etter. Jeg visste jeg var i de beste hender på selve veiedagen. Det var opp til meg å vise ungutten jeg og Hitman bruker å kalle "skiløperen" gode holdninger, og la meg rive med av hans entusiasme.

Det er nemlig langrenn som er hans lidenskap. En lovende juniorkarriere ble stoppet av sykdom, og han satset derfor som trener istedenfor. Til tross for sine 26 år har han allerede vært skitrener i 7 år. Utdannet idrettslærer på NTNU,og har vært skitrener i Byåsen skiklubb og toppidrettslinja på Heimdal vgs. Han brenner for å hjelpe andre for å nå sine mål, og faktisk en av de jeg har spurt mest om råd i forhold til kosthold.

Videointervju etter 2 timer 20 min:

På veiedagen kjører vi stort sett cardio og bytter mellom roing, ergometersykkel, elipsemaskin og tredemølle. Jobben til "haren" er å sette tempo, endre intensitet og pushe meg ut i fra min fysiske form. Entusiasmen til den som trener deg har alt å si, og denne dagen fikk jeg entusiasme i ultraklassen. Videosnuttene taler for seg, og det anbefales å se disse.

 


Litt tøying under hardkjøret.

Resultater:

vekta

Vekt 117.8 kilo

Vektreduksjon siste 20 dager: 3.1 kilo
Vektreduskjon siste 49 uker: 66.5 kilo
Vektreduskjon siden "all time heavy": Ca 111 kilo.

collage_dobbeltbilde_vekt

Jeg må bare takke Karl Erik for ei fantastisk økt og herlig motivasjon siste 14 dager inn mot veiedagen. Som alle vet er det "Ingen som blir god alein".

meg og karl erik
Super energi også etter trening.

"Ingenting stort er bygd uten entusiasme"

Corleone

Blogglistenhits

Hits: 6636

11 kommentarer til “Veiedag 16. september!

  1. Odd Harry Bakkli

    Faen du e rå altså. Sliter litt med motivasjonen etter jeg brakk ryggen i comebacket i skihopping, men ka faen e brekt rygg i forhold til det du har vært igjennom 'nada' ;). Du motiverer meg til å fortsette mot målet mitt : veteran VM mars 2016. Håper jeg kan hive meg med en økt i skogen en gang 🙂
    Hilsen : Odd Harry Bakki

    Svar
    1. runecorleone

      Du skal være med på skogstur nå på lørdag og det antar jeg er riktig opptrening 🙂

      Mvh Rune

      Svar
  2. Vibeke

    Leser bloggen din og smiler, er utrolig imponert over prestasjonene dine?
    Men med den energien,positive holdningene og stå på viljen som du har, kan det bare gå en veg. Energi Booozt å lese.??

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *