Hopp til innhold

Veiedag 27. august!

 


Videointervju.

Så var det ny veiedag igjen! Siste 14 dager føler jeg jeg har gjort en god jobb med både trening og kosthold. Vi har valgt å veie hver 14 dag. Det er på grunn av at vi ikke skal ha så mye fokus på hva vekta sier i hverdagen. Veier man f eks hver dag er sjansen for at man får "nyheter" man ikke er helt fornøyd med store. Er målet vektreduksjon så betyr det ofte dårlige nyheter mentalt hvis man 3 dager på rad veier det samme, eller kanskje har gått opp i vekt. Jeg snakker selvsagt om små forskjeller, men jeg er fast bestemt på at dette ikke har en positiv effekt for min del.

Vekta påvirkes av f eks saltinnhold i mat som fører til at man binder vann i kroppen, eller at kroppen "tviholder" på vekta i noen dager for så å slippe etter. Veier man hver 14 dag spiller det liten rolle. Man taper vekt hvis man trener, spiser sunt og inntar færre kalorier enn hva man forbrenner over tid. Mitt råd er derfor å ikke veie mer enn en gang i uka, men når det er sagt gjør selvsagt folk det som passer best for dem selv motivasjonsmessig.

Grunnen til at vi blogger er først og fremst for å skape egen motivasjon. En positiv "bieffekt" er selvsagt at andre finner inspirasjon til hva vi driver med. Jeg levde i en ekstrem verden og måtte derfor gjøre store endringer i min livsstil for å oppnå resultater over tid. Jeg har satt helsa på førsteplass i livet og betrakter det som jobben min. Litt egoistisk har jeg sagt til de nær meg at de først får det bra rundt meg når jeg har det bra med meg selv. Jeg føler et stort privilegium at jeg har så mange gode venner og støttespillere.

"Ingen blir god alein"

FullSizeRender
Fra lørdagens tur opp til Geitfjellet med 2 av mine nærmeste støttespillere, Turid Glørstad og Monica Sandvik Klausen.

For mange gjelder det kun små endringer i livsstilen for å kunne gå ned de 5-10 kilo de har som mål, eller simpelthen komme i bedre form. Jø større mål man har, jo større dedikasjon kreves. Alt handler om planlegging og tilrettelegging skriver jeg ofte. Jeg skulle gå ned mange kilo i vekt og samtidig gå fra elendig fysisk form til det jeg liker å kalle en mosjonist i fin fysisk form. Jeg har derfor brukt mye tid på å planlegge og tilrettelegge ferden og ligger alltid i forkant av det som skjer framover. Trening liker jeg f eks å planlegge ei uke fram tid. Skal jeg på reise i 14 dager planlegger jeg trening under hele denne perioden selv om jeg kanskje trener mindre enn om jeg er hjemme.

Jeg legger til rette for kostholdet slik at jeg ikke velger dårlige løsninger i farten. Det har jeg nemlig gjort nok av i mitt liv og resultatet var ikke imponerende. Jeg blir motivert av å høre om folk som bruker noe eller litt av det vi gjør for å nå sine egne mål. Vi påberoper oss ingen fasit på hva som er 100% riktig for å nå mål innen vektreduksjon eller komme i bedre fysisk form. Vi deler det vi mener er best for meg, og kan andre bruke noe av det er det flott.

Trening siste 7 dager:

  • Fredag 21. august: Skogstur, 2 timer 15 min, medium+ intensitet.
  • Lørdag 22. august: Skogstur, 2 timer 5 min, medium minus intensitet.
  • Søndag 23. august: 2 skogsturer på til sammen 1 time 50 min, lett pluss begge økter.
  • Mandag 24. august: Hviledag
  • Tirsdag 25 august: Egentrening Hit The Gym, 3 timer, medium intensitet
  • Onsdag 26 august: Skogstur 3 timer 10 min, medium intensitet.
  • Torsdag 27 august: Veiedag Hit The Gym, 3 timer 40 min, hard minus intensitet.

16 timer trening siste 7 dager, jeg har trent 193 dager av siste 237 dager, og har totalt 402 effektive treningstimer siden 30. desember. For å nevne det trente jeg også 16 timer foregående uke, men med litt lavere intensitet. Kroppen tåler det fint nå så lenge jeg fokuserer på nok søvn/hvile og riktig kosthold.

Resultater:

IMG_4833

Vekt 120.9 kilo
Vektreduksjon siste 14 dager: 2.7 kilo
Vektreduksjon siste 46 uker: 63.4 kilo
Vektreduksjon siden "all time heavy": 108 kilo.

Fettprosenten er nå nede i 26.4 %
IMG_4834

Muskelmassen er nå ca 85 kilo. For å nå målet om 99.9 kilo må jeg tape ca 5 kilo muskler til. Likevel ønsker vi å bevare muskelmasse så lenge som mulig da det er musklene som forbrenner fett (det aller meste av forbrenningen).

Jeg er stolt over innsatsen jeg gjorde denne veiedagen da coachen dessverre meldte sykdomsforfall. Han sørget likevel for motiverende innspill slik at moskusen virkelig ga jernet. Jeg ønsket å gjøre coachen stolt og bevise at jeg er selvgående og tar de utfordringer jeg møter. Jeg må takke Karl Erik Overn for supre bidrag og tilrettelegging på veiedagen!

"Who dares Wins"

Blogglistenhits

Hits: 2469

8 thoughts on “Veiedag 27. august!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *