Hopp til innhold

Veiedag onsdag 17. juni!

13 dagers veieperiode denne gang pga coach Ronny Hitmans deltagelse i EM vektløfting. Stor grattis med bronsemedalje 🙂
IMG_4388

Spektakulære resultater sist måling da vi gikk ned hele 5.0 kilo på 14 dager og ny rekord for vår del. En periode med meget nøye kosthold og meget god innsats på trening ga resultater utenom det vanlige. Vi ønsket å sprenge 100 kilsgrensa (vektreduksjon) i løpet av 3 målinger, men klarte det allerede på første måling. Utøveren hadde tidlig varslet at den dagen vi klarte dette skulle det bli en "fæst" ved første og beste mulighet. Vår opprinnelige ambisjon var å klare dette i løpet av november, men vi tar imot ekstra framgang med åpne armer 🙂

IMG_4338
Fra tirsdag inne i lavvoen på Våddan. Foredrag i naturskjønne omgivelser.

Jeg har lært meg til å lytte til kroppen når det gjelder næringsinntak selv om jeg har klare rammer å gå etter. Det er f eks ingen krise om jeg en dag spiser 500 kalorier "for mye" så lenge det er sunn og riktig mat. Dette er likevel ikke noe som skjer veldig ofte for da vil det selvsagt gå utover vektreduksjonen. Jeg kan ikke bruke det å "lytte til kroppen" som falskt alibi for å kose meg ekstra. Det må skje når kroppen trenger det. Etter en knallhard treningsdag forrige veiedag var kroppen i slik modus og jeg måtte ha 2 slike dager for å ta meg igjen. Selve veiedagen sliter jeg derimot med matlysten, men jeg får alltid i meg det vi har satt som minimum. Det handler om god restitusjon har coachen lært meg. Etter noen dager er jeg likevel ned på kaloriinntak som coachen anbefaler i det daglige.

Veiefæst!

Coachen unnet meg virkelig en fæst, men selvfølgelig hadde Hitman en hilsen, eller skal vi si en advarsel, før moskusen skulle få lov til å slå seg laus. Han presiserte at når man har underskudd på kalorier i hverdagen vil alkoholinntak lett føre til at kroppen "suger til seg" alt den kommer over. Vi kjører ærlig blogg og jeg har regnet ut at selve festdagen inntok jeg ca 5600 kalorier hvorav ca 2700 kalorier kom fra alkohol. Alkoholen fordelt i tidsrommet 17.00 til 02.30 fredag 12. juni. Dagen derpå lå kaloriinntaket på 3600 kalorier selv om det var innenfor det vi betrakter som sunn mat. Altså ingen junkfood dagen derpå. Allerede søndag (14.juni) var jeg igang med trening igjen, og kaloriinntaket var innenfor de grenser vi har satt, nemlig maks 3000 kalorier, men helst mellom 2600 og 2800 kalorier.

Under mandagens PT time snakket vi litt om dette og advarte utøveren om at vi sannsynligvis ikke ville tape noe vekt denne perioden, kanskje til og med gå opp litt, men han presiserte at denne festen var meg vel unt. Han forklarte at det var viktig at det etter en knallhard veiedag sist var fornuftig med litt ekstra kalorier så lenge det var sunn mat. Vi tar onsdagens veiing rak i ryggen, og fokuserer på 3 juli var vi enige om. Neste veieperiode har hele 16 dager og uavhengig om hva vekta ville vise 17. juni ønsker vi å klare 2.5 kilo minst neste perioden. Vi reduserte derfor også intensiteten på onsdagens trening ned til medium + for første gang siden vi startet opp. Normalt kjører vi hard intensitet på veiedag. Det betyr også lavere dehydrering denne veiedagen. Som tidligere nevnt veier vi inn etter trening hver veiedag og stiller i den "vektklassen" vekta forteller oss.

Resultater:

IMG_4368

  • Vekt 130.1 kilo
  • Vektoppgang siste 13 dager: 1.3 kilo
  • Vektreduksjon siste 36 uker: 54.2 kilo
  • Vektreduksjon siden "all time heavy" Ca 100 kilo.

Muskelmassen hadde økt med 0.6 kilo fra 86.2 til 86.8 kilo.
Fettprosenten hadde økt fra 29.7% til 29.9%
IMG_4367

Siste uka i veieperioden har jeg trent følgende:

  • Torsdag 11. juni PT time/egentrening 2 timer 50 min, medium + intensitet
  • Fredag 12. juni hviledag
  • Lørdag 13. juni hviledag
  • Søndag 14.juni Egentrening Hit, 2 timer 15 min, medium intensitet
  • Mandag 15. juni PT/egentrening 2 timer 35 min, medium + intensitet
  • Tirsdag 16. juni, 2 skogsturer tilsammen 2 timer 40 min, medium minus intensitet
  • Onsdag 17 juni PT/egentrening/veiedag 3 timer 30 min, medium + intensitet.
  • Totalt 13 timer 50 min siste uka. Jeg har trent 141 av 169 dager siden 30 desember og totalt 286 timer.

collage
Lørdag 20.juni på Trimhuset i Horten. 2 timers økter både lørdag og søndag var en forpliktelse før jeg dro. Til ære for coachen tok jeg selvsagt markløft 🙂

Det er et godt bevis på at kosthold betyr 70-80% av nøkkelen til vektreduksjon. Tren aldri så mye i uka og kjør fest i helgene så vil det bli maks "uavgjort" resultat. Derfor skal ikke moskusen feire for ofte. Vi har meget god samvittighet og jeg har god energi etter "utskeielsen". Det betyr mye for motivasjonen i det lange løp. Man må ta vare på øyeblikkene så lenge det ikke blir for mange øyeblikk 🙂

Både jeg og Hitman er fokusert på 3. juli. Siste mesterskap i sesongen har vi kalt det. Etter det er det ferie og vår ambisjon er å nulle ut fram til midten av august.

"Who dares wins"

Blogglistenhits

Corleone

Hits: 2142

5 thoughts on “Veiedag onsdag 17. juni!

  1. Even Juberg

    100 kilo. Hundre forbaska kilo i vektreduksjon! Det er faktisk ikke annet å gjøre, enn å ta av seg hatten og ta en skål. Man skal unne seg en velfortjent skål, med et slikt resultat. Også kan man tenke på, ikke bare de kiloene som er gått ned i ren dauvekt, men tenk også på de kiloene man er gått opp i nyttevekt, altså muskelmasse. Så det reelle vekttapet er jo høyere, ikke sant?

    Grattis igjen, Rune - og håper du hadde en flott fest, som var ei velfortjent bløtkake, etter å ha kjempa beinhardt i lang tid. Håper den gav gullmedaljefølelse, og hjelper til ny motivasjon og fortsatt iver etter å kjempe videre.

    *High-five*

    Svar
  2. Marianne

    Nok en gang kommer du med svært interessante og nyttige opplysninger om kost og trening, som vanlig presentert på en personlig og positiv måte. Love it!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *